anonim, prin secțiunea Psiholog online
Răspunsuri prin intermediul grupului Întreabă un psiholog sau psihoterapeut online
Am 52 ani,f,vânzător
Sunt mama unei fete de 30 de ani ce nu concepe sa lucreze, să facă ceva să-și câștige existența, vrea sa fie freelancer ( adică să facă ce vrea ea și când vrea)
Bănuiesc că are probleme psihice dar refuza ajutor de specialitate.Ce pot face?
• Botezat-Antonescu Radu
Botezat-Antonescu Radu a fi freelancer nu inseamna sa faci ce vrei, ci sa nu depinzi de un angajator, sa iti folosesti aptitudinile pe cont propriu cu scopul de a avea un ‘produs final’ pe care sa ti-l si cumpere cineva. Ce va face sa banuiti ca ar avea probleme psihice? Are tulburari de comportament? Vorbeste ‘aiurea’, are halucinatii, idei delirante? Cred ca ne-ar ajuta mai mult daca i-am stii povestea mai pe larg.
• Chelaru Carmen Ioana
Carmen Botezat-Antonescu Radu ,fiica mea își dorește să se îmbogățească repede și cu munca putina.
Adică ea dorește să FIE INDEPENDENTA, SA FACA CE DORESTE iar banii sa nu fie o problema pentru ea.
A fost un copil deștept dar a ajuns o tânără ratata.
La 30 de ani nu are nici o pregătire ,nu are nici o diplomă, nu mai are prieteni,bănuiesc că are și o stare depresiva pentruCA VISELE EI NU SE INDEPLINESC.
Sincer eu cred că nu se vede trezindu-se restul vieții la ora 5 și muncind până seara.
Cum o pot determina sa consulte o persoana calificata care sa o îndrume.
• Botezat-Antonescu Radu
Botezat-Antonescu Radu poate ar fi dispusa la o consiliere care sa o ajute sa afle mai exact ce ar putea sa faca…
• Chelaru Carmen Ioana
Carmen  Botezat-Antonescu Radu , asta e problema spune că ea nu are nimic ,nu vrea să apeleze la nici un terapeut.
• Botezat-Antonescu Radu
Botezat-Antonescu Radu Poate un consilier vocational?
• Chelaru Carmen Ioana
Carmen Botezat-Antonescu Radu ,am incercat să găsesc diverse persoane care sa discute cu ea, sa o îndrume ,dacă tot nu are încredere în mine, sa o integreze în diverse activități dar refuza pe toată lumea.
Ea se crede cea mai deșteaptă și nimeni nu mai este că ea
• Botezat-Antonescu Radu
Botezat-Antonescu Radu Daca nu isi face rau sau celor din jur nu poate fi internata fortat. Are dreptul de a refuza tratament. Caz dificil.
• Chelaru Carmen Ioana
Carmen  Botezat-Antonescu Radu ,ea își face rău prin faptul că nu doarme nopțile, se culca pe la 5-6 dimineața, noaptea zice că ,, studiază,,,refuza sa ia medicamente deși tușește de mult timp,a slabit foarte mult,e piele și os, și îmi spune că așa a fost mereu dar eu nu am văzut( asta e doar în închipuirea ei), încearcă să vândă niste prostiioare in loc sa- și caute un loc de muncă serios sau sa își facă o calificare.
Ce rău mai mare își poate face.
Spuneți că are dreptul sa refuze tratament.
Dar dacă ea e bolnava și nu are discernământ……
• Botezat-Antonescu Radu
Botezat-Antonescu Radu Sunati la 112 in acest caz
• Ina DF
Ina DF Ce “prostioare” încearcă să vândă? Face ceva hand made? Mă gândesc că acele “prostioare” trebuie să le procure de undeva, de unde anume? Inseamna ca totusi își ocupă ziua cu deva.
• Cristina Raluca
Cristina Raluca Nici mie nu mi-e clar si nici nu pot ghici ce este cu fata dv, nepovestind mai multe detalii. Daca nu munceste, totusi de unde sau din ce traieste? Cumva se descurca. Sa fie pt dv neplacut modul in care alege sa se descurce?
• Chelaru Carmen Ioana
Carmen  Ea trăiește din banii pe care ii primește de la bunici, de la tatăl ei dar care sunt foarte puțini.
Locuiește cu noi și nu plătește nimic,problema e ce se va întâmpla când vom muri noi…..
Probabil va vinde ce rămâne, va încerca afaceri proaste apoi va ajunge pe străzi.Sunt destule exemple….
• Cristina Raluca
Cristina Raluca Pare ca este dependenta de voi. A crescut asa, iar acum nu stie alta modalitate. Nu poate sa rupa relatia de dependeta, nu isi doreste asta, cata vreme are “tot ce ii trebuie” , chiar daca este vorba de putini bani. Sigur ca este nevoie si de dezvoltare persoanala, insa daca ea nu isi doreste schimbarea, atunci poate ar trebui sa faceti dv acea schimbare. Si nu ma refer la a-i taia craca de sub picioare.
Cata vreme puiul nu si-a luat zborul din cuib, acum nu poate fi independent. Orice pui isi ia zborul, dar si cu incurajarea parintilor. Aceasta perspectiva nu pare sa-i fi fost oferita. Incurajata sa continue studiile, sa faca ceva ce ii place, sa se indrepte catre a cunoaste lumea si a avea experiente de viata. Sa fie voluntar, sa se implice in proiecte, sa ii creasca stima de sine pentru ca este apreciata munca, efortul sau.
Poate ca o sperie si pe ea ceva de nu-si doreste schimbarea. Poate chiar teama de necunoscut, de nou.
Teama cu care ne confruntam cu totii in viata, insa pentru fiecare este diferit.
Cat despre a visa cu ochii deschisi la afaceri, o puteti lasa sa greseasca. Poate invata ceva si din aceasta experienta. Acum…ca tot va are in viata si ii puteti fi alaturi si la bine si la greu. Fara sa o certati, o puteti lasa si singura sa se loveasca de “pragul de sus”. Cu siguranta va avea ceva de invatat.
• Marilena Popa
Marilena Popa Buna ziua, ce anume va face sa credeti ca are probleme psihice? Ma intreb cum se intretine la aceasta varsta daca nu lucreaza, sau mai bine spus cine o intretine. A fi o persoana intretinuta nu este o tulburare psihica, cu o alegere de viata, la fel cum este si cea de a fi angajat sau freelancer sau liber profesionist. Ma gandesc aveti si alte motive pentru o a suspecta o suferinta psihica pe care nu ni le-ati expus aici. Numai bine!
• Chelaru Carmen Ioana
Carmen  Marilena Popa ,da,exista o mătușă in familie care , la fel, nu a muncit, a trăit din ce îi ofereau părinții ei.
Socrii mei mi-au ascuns adevărul despre fiica lor….
Fiica mea nu comunica cu mine, nu pot ști ce gândește cu adevărat, nu știu ce își dorește sau are vise nerealiste.
• Chelaru Carmen Ioana
Carmen  Marilena Popa ,mie nu mi se pare normal că o tânără la 30 de ani sa nu dorească să munceasca, sa socializeze sa nu dorească să fie independentă financiar.
Ea își dorește să câștige bani ușor, de ex. acum încearcă să vinda niste lucruri din India.
I-am explicat că o muncă susținută la un angajator este de preferat unor câștiguri sezoniere
• Marilena Popa
Marilena Popa Nu sunteti obligata nici moral nici legal sa o intretineti la 30 de ani. Cred ca in primul rand ar trebui indrumata catre consiliere vocationala. O parte din problema este ca i-ati permis sa ajunga la 30 de ani fara sa contribuie la cheltuielile casei. Din ceea ce ne povestiti dumneavoastra nu rezulta ca ar avea probleme psihice in sensul clinic. Cand spuneti “normal” imi imaginez ca va referiti la o norma de conduita sociala, insa nonconformismul nu reprezinta o “boala”.
• Chelaru Carmen Ioana
Carmen Marilena Popa ,nu știu ce să cred .Dar tinand cont că mătușa ei era la fel mă gândesc la o boala psihică….
As dori sa știu cum ar trebui sa procedez sa o conving să meargă la un psihiatru, la un psiholog sa poată ajunge in starea de a ști ce vrea și încotro se poate îndrepta.
• Marilena Popa
Marilena Popa Stimata doamna, lipsa dragostei de munca nu constituie o boala psihica. Ar trebui sa nu o mai intretineti ca sa fie fortata sa geasesca solutii pentru a se intretine. Nevoia este cel mai bun profesor.
• Chelaru Carmen Ioana
Carmen Am spus că are o mătușă care nu a muncit până la 50 ani.Eu nu cred că socrii mei o țineau acasă dacă nu ar fi avut un motiv întemeiat.
Și tatăl ei cu greu și-a găsit drum în viață ,până la 25 de ani fusese exmatriculat din două facultăți.
• Chelaru Carmen Ioana
Carmen Marilena Popa , când m-am căsătorit cu fostul meu soț tocmai fusese exmatriculat de la fac. Electrotehnica, după ce mai fusese exmatriculat de la Academia Militară.Cat am fost căsătoriți a făcut o alta facultate apoi ne-am despărțit.
Bunicul dinspre tata( socrul meu ) s- a sinucis.
Eu cred că are și o grea moștenire genetica
• Mercean Elena Roxana
Mercean Elena Roxana Nu sunt specialist insa am asa niste vagi idei despre mostenirea genetica citind. Da poate sunt proaste informatiile mele insa eu merg pe ele. Da poate fi o mostenire genetica…sanse mult prea mici insa o boala psihica are factori declansatori. In general mediul in care creste favorizeaza si e factor declansator. Insa e ceva de tinut minte o boala psihica se declanseaza intre anumite intervale de varsta. Fata dvs a cam trecut de acea varsta. Si credeti-ma ca daca avea vedeati. Eposibil sa aiba o fobie sociala o anxietate o stima scazuta de sine sau o mica depresie insa tot factori de mediu au adus-o la acest punct. Dvs va gtabiti sa va etichetati fata fara a avea confirmarea unui medic. In loc sa o sustineti cautati vina pe o boala. Da sunt dura poate insa cautati dvs sa apelati la un terapeut pt a va rezolva conflictele interiore ce le aveti si sa invatati cum sa gestionati relatia cu fata dvs. Ea daca nu vrea nu poate fi obligata sa meargă la psiholog sau psihiatru insa dvs cautati ajutor si poate cel mai bun ajutor ar fi sa vedeti cum va ajutati pe dvs sa faceti fata acestei situati. 30 de ani a deprins sa fie tratata intr-un anume fel si nu apare schimbarea pocnind din degete sau ca nu va convine situtia. Schimbarea apare in timp si cu multa munca depusa si de ea.
• Chelaru Carmen Ioana
Carmen Mercean Elena Roxana ,eu sunt dispusa sa fac orice, pentru că orice ființă care procedează cred că își dorește un singur lucru: că puiul ei să poată supraviețui.
Eu am incercat sa o responsabilizez de mica, sa ii dau o creștere bună și un bun exemplu din partea mea.
Eu am locuit cu părinții mei care pot spune că nu au fost un bun exemplu tocmai prin faptul că au iubit-o foarte mult.
Dar ea încet, încet s- a îndepărtat de noi căutând ,,altceva,,.
Ce? Nu știu….
As vrea să găsesc o cale bună pentru viața ei: o profesie, poate o familie….
• Mercean Elena Roxana
Mercean Elena Roxana Nu dvs trebuie sa ii gasiti aceste lucruri. Ea e adult..ea trebuie sa gaseasca aceste lucruri. Dvs puteti fi langa ea cand are nevoie dar emotional. Ni va luati asupra dvs cresterea unui adult de 30 de ani.

• Psiholog Iuliana Doroftei
Psiholog Iuliana Doroftei Eu mi-as fi dorit sa vad o lista cu ceea ce dvs nu faceti “bine”. :) ca sa vedem daca exista constientizarea dvs personala despre propriile fapte si mai apoi m-as uita la viata “fetei”( care este , de fapt o femeie)
“Profilul” ei de functionare, in general, are un istoric de crestere hiperprotectiv dar si critic in acelasi timp, asa ca se ramane in blocaj, nu se mai iau directii.
Zic sa nu ne grabim prea tare sa criticam ca nu pleaca de acasa, sunt precisa ca a crescut astfel.
Eu zic sa mergeti dvs la o consiliere mai inainte de toate, ca tot spuneti ca ati face orice. Ei, asta va recomand eu: o psihoterapie ca sa aflati ce puteti face dvs diferit in dinamica din familie ca sa puteti renunta la a incerca sa controlati fara succes situatia