anonim, prin secțiunea Psiholog online
Răspunsuri prin intermediul grupului Întreabă un psiholog sau psihoterapeut online
32 ani, femeie
Am o fetita de 4 ani si de cand e, intotdeauna a fost un copil deloc afectuos, rece, respingator, nu i place sa fie alintata, sa fie pupata, nu arata ca i ar fi dor cand sunt plecata si apoi revin nu se bucura ba din potriva uneori parca o deranjeaza prezenta mea. Am zis ca imi seamana la fire pt ca nici eu nu sunt un om prea afectuos dar in schimb imi place sa primesc afectiune. La inceput am luat o ca asa e firea ei dar parca in timp incepe sa ma supere, sa ma faca sa ma simt prost si sa mi doresc sa fie si ea ca ceilalti copii dependenti de parinti. Poate am gresit si eu undeva dar nu mi dau seama unde. Orice as face nu as vedea o sa fie altfel. Uneori ma simt ca un strain pt ea care doar o ingrijeste si atat. Credeti ca se mai poate schimba cu inaintarea in varsta? Mentionez ca si cu tatal e aproape tot cam la fel. Cu el putin mai apropiata pt ca s au jucat mai mult impreuna.
• Botezat-Antonescu Radu
Botezat-Antonescu Radu are doar 4 ani… inca nu i s-a format nici pe departe personalitatea. Poate ca va mosteneste, dar poate ca va si imita? Spuneti ca se joaca impreuna cu tatal ei si sunt mai afectuosi; poate v-ar ajuta sa aflati ‘ce face sotul dvs’ de are acest efect. Puteti apela si la un terapeut care lucreaza cu aceasta categorie de varsta pt mai multe sfaturi. Succes!

• Psihoterapeut Diana Amza
Psihoterapeut Diana Amza Sunt multe de discutat aici.
1. Relația dvs cu fetița – copiii simt distanțarea adultului si oglindesc atitudinile. Cand era bebelus – cum ii comunicati afecțiunea? Acolo mama initiaza si practic invata copilul ce inseamna iubirea, tandrețea si se formeaza stilul de atasament ca reactie la comportamentul adultului.
2. Presupuneti ca nu ii place sa primeasca afectiune. Afecțiunea este exprimata nu doar prin pupici ci si prin timp acordat, surprize, cadouri, intelegere, respect.
3. Relatia cu tata la ac varsta este incarcata de semnificatii. E firesc sa aiba o etapa in care se simte mai bine in compania lui si va poate privi pe dvs ca pe o competitie. E doar o etapa care va trece! Petreceti in continuare timp, si radeti impreuna. Fiti un pic copil, puneti-va pe covor, luați păpușile si faceti scenete, jocuri împreună, desenati, cântați. Si prin joaca ajungeti sa va apropiați. Aveti grija la etichetare. Respingator e un cuvant dureros pentru un copil.
4. Faceti diferenta intre nevoile dvs de afecțiune si cele ale copilului. Copilul nu e dator sa raspunda adultului cand vrea el cu iubire si pupici, iar adultul daca simte un gol de iubire, nu poate plasa ac responsabilitate uriașă asupra copilului.
5. Cautati sa ii vedeti calitatile si lăudati-o pentru ce observati ca face bine, cat de mic. “Ador cum ai desenat aici! ” “uite ce frumos ai aranjat piesele”, “imi place cand dansezi ca o zână!” Etc
6. Pentru inceput faceti dvs consiliere. Se poate acum si la distanta, sunt atatea resurse.
7. Fetita va invata sa fie femeie de la dumneavoastră. Si abia asteapta sa faca asta! Sunteti modelul ei, asa ca modelati la dvs ceea ce vreti sa răsară in ea!
Doamne ajuta!