anonim, prin www.terapeuti.ro:
Buna ziua!
Am citit recent vreo 2 carti scrise de psihologul Emile Coue, asa-numitul parinte al autosugestiei. Cartile se numesc: "Autocontrolul prin sugestie constienta" si "Autosugestia -sanatate prin autosugestie constienta".
Intrebarea mea pentru dumneavoastra psihologii si psihoterapeutii este: metoda lui Emile Coue este considerata valida din punct de vedere stiintific? Se foloseste des astazi? Este ok daca aplic sfaturile de acolo?
Va intreb deoarece as avea de gand sa si aplic ceea ce am citit acolo pt a-mi rezolva cateva probleme pe care le am, legate mai ales de anxietate sociala, lipsa increderii in fortele proprii si alte mici probleme personale, insa toate astea fara sa ma duc la psiholog si deci fara sa dau bani caci nici n-am bani de psihologi. Efectiv nu imi permit sa merg la psiholog sau la psihoterapeut nici macar o sedinta.
Asa ca as dori efectiv sa aplic metoda Coue la mine acasa, sotia mea jucand rolul de "sugestionator" si eu pe cel de subiect. Sunt insa putin reticent deoarece scria acolo in carte ca unii subiecti adormeau in timp ce li se repeta "mantra" sugestiei, iar apoi, dupa ce se trezeau, faceau intocmai cum fusesera sugestionati, iar asta mie imi pare a fi un fel de hipnoza. Ma insel? De altfel, stiu ca Coue a studiat destul si hipnoza.
Deci ar fi ok sa incerc metoda Coue acasa, impreuna cu sotia mea (ea sa ma sugestioneze), sau e periculos? Ce trebuie sa am in vedere?
Mentionez ca nici eu si nici sotia nu avem studii in psihologie, insa nici chiar afoni nu suntem, caci amandoi am citit ceva carti de psihologie.
Va multumesc!
Botezat-Antonescu Radu Andrei 7:28am Sep 3
eu nu va recomand sa aplicati tehnici psihologice fara supervizarea unui profesionist (oricate carti ati fi citit nu suplinesc formarea si experienta profesionala)! Se pot intampla multe lucruri neasteptate. Incercati totusi sa mergeti macar o singura sedinta la un terapeut specializat in hipnoza care sa va indrume. Succes!
Clau Anki 8:57am Sep 3
Odata ce exista un sugestionar, este hipnoza in toata regula. Daca sugestionarul sunteti dumneavoastra, atunci este vorba despre autohipnoza. Autohipnoza este echivalenta cu autosugestia. Ca sa fie eficienta e necesar sa intrati in transa. Dar asta depinde de experienta sugestionarului/psihoterapeutului. Exista anumite reguli pentru a facilita transa subiectului. Banuiesc ca sotia dumneavoastra nu are aceasta experienta, oricate carti de psihologie ar fi citit. Poate are o oarecare cultura de literatura psihologica, dar nu se compara cu formarea si cu experienta. Faptul ca ati citit ca unii subiecti au adormit, poate fi credibil, pentru ca transa presupune relaxare si detasare. Este simplu sa intrati in transa, fara un sugestionar; de exemplu, atunci cand va "fura"un film si nu mai auziti nimic din ceea ce se intampla in jur, inseamna ca ati intrat in transa. Cam asa arata transa, sunteti foarte concentrat pe un lucru, iar celelalte lucruri din jur nu mai exista (in mod subiectiv). Problema este ce se va intampla in timpul transei, ce va face sotia atunci, cum va face ca celelalte aspecte ale realitatii sa nu mai existe si cum va reusi sa va focuseze atentia doar pe un lucru si sa-l si trateze in acelasi timp… Este ca si cum sotia are cultura medicala ortopedica si cu un tratat de ortopedie in fata ar incerca sa intervina chirurgical ca sa va vindece de gonartroza! Ati avea acest curaj de a va lasa sanatatea pe mana sotiei sau ati decide totusi e necesar sa dati bani medicilor specialisti? Daca vreti sa va rezolvati anxietatea, acesta este un diagnostic de afectiune psihica ce se trateaza nu se "rezolva". Autosugestia joaca un rol important, dar nu e obligatoriu ca ea sa se implementeze pe fondul unei stari alterate de constiinta! Apoi, nu e obligatoriu sa se efectueze regresii ca sa aflati evenimentul primordial in care ati simtit anxietate. Nu acesta este cauza anxietatii. Stiinta a demonstrat ca evenimentele in sine nu cauzeaza afectiuni, asa cum nici frigul nu cauzeaza raceli (frigul ne poate imbolnavi cel mult de hipotermie, dar agentii patogeni ne imbolnavesc de pneumonii sau alte afectiuni respiratorii). Si in afectiunile psihice exista agenti patogeni care ne conduc spre nevroze; in functie de acesti agenti, putem lua cateva directii, de exemplu cele in care preponderent exista teama disfunctionala, sau altele in care exista furie sau tristete disfunctionala. Acesti agenti care creioneaza tabloul simptomatologic sunt gandurile cele mai profunde pe care le avem, discursul nostru interior. In unele cazuri, aceste ganduri ies la suprafata destul de usor, in altele, destul de greu. Aici psihoterapeutul are un rol esential, cel de ghid in identificarea acestor ganduri/agenti patogeni. Unii psihoterapeuti apeleaza si la aceasta identificare pe fondul constiintei alterate (sugestie/hipnoza, psihanaliza apeleaza si la regresii). Dar alte metode stiintifice (ex.CBT) care au rezultate muuult mai rapide decat orientarile psihodinamice au demonstrat, asa cum am mai spus ca evenimentele, nici cele primordiale, nu sunt cauze pentru afectiunea curenta. Daca in evenimentul primordial ne-am facut niste interpretari (la nivelul varstei respective), un anumit discurs interior, iar acum, la varsta adulta continuam sa credem in aceste ganduri care sunt irationale pentru un adult, aceasta este cauza patologiei de care suferim in prezent, nicidecum faptul ca in copilarie am suferit anumite abuzuri. Evenimentele din copilarie sunt doar evenimente declansatoare, nicidecum cauzele patologiei actuale! In concluzie, daca vreti sa va tratati de o anumita afectiune din spectrul anxietatii, e nevoie sa identificati cauzele, care ma indoiesc sincer, ca le veti putea identifica cu ajutorul autosugestiei! Autosugestia e mai importanta dupa identificarea agentilor patogeni, in urmatoarea etapa, cea de "plantare a anticorpilor", adica inlocuirea gandurilor irationale cu cele rationale. Dar aceasta este a doua etapa, care presupune muuulta munca a psihoterapeutului, dar si a dumneavoastra. Si aici sunt tehnici speciale, iar autosugestia este doar una dintre ele, care, ea singura s-ar putea sa nu castige lupta cu dumneavoastra cel disfunctional, fara o baza rationala, in care sa credeti cu adevarat, datorita dovezilor relevante si revelante! Ar mai urma si alte etape, terminand cu cele de "intretinere". Iar acum va intreb: o oarecare cultura de specialitate, poate inlocui experienta unui profesionist? Sfaturile dintr-o carte pot inlocui niste recomandari personalizate pe experienta dumneavoastra specifica de viata?Iar informatia potrivit careia unii subiecti s-au comportat dupa sugestie, conform acelei sugestii… tine mai degraba de woodoo decat de stiinta! Sunt pline bibliotecile cu sfaturile vracilor, este alegerea dumneavoastra daca le aplicati sau nu, dar nu puteti alege sa aveti si rezultatele asteptate. . Dar daca doriti tratament pentru afectiuni psihice, atunci puteti alege dintre orientarile care dau cele mai bune rezultate si in timpul cel mai scurt, avand o baza experimentala stiintifica validata. Pentru asta e necesar sa aveti bani de psihologi sau sa va inscrieti intr-un program de psihoterapie asigurat de stat si gratuit, in cadrul unui spital. Va doresc sanatate si minte limpede.

Psihologul Va Raspunde 6:58pm Sep 3
Metoda functioneaza doar daca e aplicata corect, si sansa sa o aplicati corect fara a fi ghidat de un profesionist este aproape nula. Iar faptul ca cititi carti ajuta la constientizarea unor posibilutati, nicidecum la rezolvarea unor probleme. Daca eu nu am bani pentru scoala de soferi, si invat doar chestionare si ma uit la raliuri de formula I, voi putea sa conduc o masina? Incepeti sa renuntati la gandul ca nu va permiteti un psihoterapeut. E doar o convingere autolimitativa.