anonim de pe www.terapeuti.ro:
Am nevoie de sfaturi despre cum imi pot ajuta copilul (fata, 13 ani) sa scape din capcana unui orgoliu exagerat care a devenit deja distructiv pentru ea. Este foarte incapatanata, "stie tot", nu accepta ca greseste niciodata, daca este fortata de imprejurari sa accepte izbucneste in plans, ii afecteaza relatiile pentru ca este foarte dominatoare si ajunge sa fie izolata de ceilalti. Nu renunta niciodata atunci cand vine vorba sa demonstreze ca ea are dreptate, chiar daca nu reuseste din prima, cauta noi si noi cai de a-si dovedi punctul de vedere. Sanctioneza verbal de fiecare data greseala oricui. Orgoliul ii impiedica deja dezvoltarea pentru ca isi consuma energia in conflicte.
Va rog frumos, un sfat, o indrumare despre cum pot eu sa o ajut.
Multumesc anticipat, Anca

Psiholog Monica Enescu 8:36am May 19
Buna ziua! Ceea ce apare in exterior ca fiind un orgoliu exagerat este un mecanism de aparare. Rigiditatea si persistenta acestui mecanism arata faptul ca ascunde o mare vulnerabilitate, motiv pentru care atunci cand acest mecanism nu functioneaza in aparare, incepe sa planga. Aceea este fata dvs, cea care plange. Faptul ca sanctioneaza gresala oricui este de asemenea un comportament nevrotic ce trebuie inteles. Care este motivul acestor aparari este greu de spus fara o evaluare mai detaliata. In primul rand trebuie inteles ca aceasta atitudine care pe dvs ca parinte va deranjeaza si creaza situatii conflictuale, ascunde ceva (o teama, o rana) si ca ii aduce copilului un beneficiu, de aceea cu cat luptati mai mult impotriva acestei atitudinii, ea va opune rezistenta. Va recomand sa apelati la terapie, puteti merge dvs si apoi impreuna cu ea sau chiar toata familia. Daca se rezolva cauzele acestui comportament, conflictele si mecanismul ei de aparare se vor reduce treptat pana cand nu mai este nevoie de ele. Numai bine!